Projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat akan tambah enam plaza tol baharu di Melaka, bantu selesaikan kesesakan lalu lintas di pintu masuk utama negeri.
MELAKA: Sebanyak enam pintu masuk baharu bakal diwujudkan susulan pembinaan projek Lebuhraya Persisiran Pantai Barat (WCE) merentasi Melaka sepanjang 69 kilometer.
Exco Kerja Raya, Infrastruktur, Kemudahan Awam dan Pengangkutan negeri Datuk Hameed Mytheen Kunju Basheer berkata projek itu akan dilancarkan penghujung 2026.
Penambahan enam plaza tol itu akan menjadikan keseluruhan sembilan pintu masuk ke Melaka dengan tiga tol utama sedia ada.
“Secara mata kasar, cadangan enam tol bagi jarak 69km tidak logik dengan jarak setiap tol kira-kira 11 atau 12km sahaja, namun ia alternatif terbaik sebagai penyuraian trafik yang semakin sesak di tiga pintu utama sedia ada ke Melaka, terutama di Plaza Tol Ayer Keroh,” katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas Persidangan Ketiga (Bajet) Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri Melaka ke-15 hari ini.
Hameed berkata kesemua plaza tol ini dibina merentasi kawasan strategik bagi memudahkan pengguna luar memasuki Melaka.
Antara plaza tol yang dicadangkan ialah Plaza Tol Semabok di Melaka Tengah serta Plaza Tol Gangsa dan Plaza Tol Masjid Tanah di Alor Gajah.
Beliau berkata bagi penduduk Melaka, mereka masih boleh menggunakan jajaran baharu iaitu jalan lingkaran.
“Projek ini bukan sahaja membantu melancarkan perjalanan penduduk tempatan tetapi pelancong memandangkan jaringan jalan raya dapat dimaksimumkan tanpa mengganggu aliran trafik kawasan penempatan sedia ada,” katanya.
Pembangunan projek mega terbabit dianggarkan mengambil masa kira-kira 10 tahun untuk disiapkan.
“Kita kini di peringkat akhir berkaitan jajaran tersebut dan pembentangannya akan dilakukan minggu depan sebelum mendapat kelulusan daripada Kementerian Kewangan,” katanya.
Jajaran baharu jalan lingkaran yang bakal dibina merangkumi beberapa projek utama termasuk menghubungkan daerah Alor Gajah dan Melaka Tengah.
“Laluan ini akan dinaik taraf daripada dua lorong kepada empat lorong sejauh hampir tujuh kilometer dengan kos mencecah RM300 juta,” katanya.







