PUTRAJAYA: Pengisian Minggu Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) di Ekspo 2025 Osaka, Jepun memberi tumpuan kepada penerokaan peluang perluasan pasaran di peringkat antarabangsa.

Selain memperkukuh jaringan strategik, penyertaan KPDN di ekspo itu merupakan manifestasi penting kepada pendekatan konsep keseluruhan negara (whole of nation) dalam membantu KPDN melaksanakan mandatnya secara lebih berkesan sejajar dengan aspirasi Malaysia MADANI.

“Antara pengisian utama sepanjang minggu KPDN di Ekspo 2025 Osaka ialah mengangkat Inisiatif Pendigitalan Sektor Peruncitan (REDI) yang telah dipilih oleh Japan Association for the 2025 Exposition selaku penganjur utama, bagi menyemarakkan tema mingguan yang ditetapkan iaitu ‘Masa Depan Komuniti dan Mobiliti’.

“Inisiatif ini diketengahkan melalui sesi perkongsian oleh ahli panel menerusi topik bertajuk ‘Inisiatif Pendigitalan Sektor Peruncitan: Memacu Penggunaan Tanpa Tunai dan Teknologi di Luar Bandar Malaysia’,“ menurut KPDN dalam kenyataan hari ini.

Sesi itu juga memperlihatkan kejayaan kerjasama strategik kerajaan dengan pihak industri iaitu penyedia e-dompet Malaysia seperti TNG Digital Sdn. Bhd. dan Payments Network Malaysia Sdn. Bhd. (PayNet) serta wakil usahawan peruncitan dalam memberikan pendedahan kepada peniaga luar bandar berhubung manfaat pengoperasian perniagaan secara digital.

Selain inisiatif REDI dan penglibatan rakan strategik penyedia e-dompet, pendekatan interaktif di reruai KPDN turut menyaksikan kehadiran pemain industri jualan langsung di bawah Direct Selling Association of Malaysia (DSAM) dan Malaysia Direct Distribution Association (MDDA).

“KPDN sebagai pihak yang mengawal selia industri ini menyediakan platform Minggu KPDN untuk membantu mempromosi produk jualan langsung Malaysia serta menghubungkan mereka dengan rakan strategik di Jepun ke arah akses pasaran dan jaringan kerjasama,“ kata KPDN.

Selain itu, Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) yang merupakan agensi di bawah KPDN turut mengambil bahagian meningkatkan keterlihatan usaha kerajaan dalam perlindungan dan pendaftaran harta intelek.

Ia termasuk perkongsian inovasi lakaran motif batik menggunakan tanah liat mesra alam yang dipatenkan oleh MyIPO serta perlindungan dan pendaftaran Petunjuk Geografi seperti Kebaya Nyonya Melaka, Tembaga Terengganu dan Wau Kapal Selangor.

Menurut KPDN, pameran itu bukan sahaja memberi peluang kepada pengunjung antarabangsa mengenali produk buatan tempatan tetapi juga langkah penting dalam memartabatkan harta intelek sebagai pemangkin pembangunan ekonomi berasaskan pengetahuan yang boleh menjadi daya tarikan pelabur.

Ekspo Osaka itu berlangsung selama enam bulan iaitu dari 13 April hingga 13 Oktober ini manakala minggu KPDN diadakan dari 25 Mei hingga esok.