Your Title

PUTRAJAYA: Penjawat awam diseru berpegang kepada nilai H.E.M.A.T sebagai panduan dalam melaksanakan tugas dan menyampaikan perkhidmatan bermutu kepada rakyat.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz (gambar) dari sudut tafsiran, H.E.M.A.T membawa dua maksud iaitu sikap penjawat awam dalam membelanjakan dana awam secara berjimat cermat dan tidak boros.

H.E.M.A.T dari segi sifat pula merujuk kepada cara penjawat awam menjalankan tugas dengan pengamatan dan penelitian secara mendalam.

H.E.M.A.T merupakan akronim kepada Hijrah Tatakelola, Empati Rakyat, Minda Pekin, Apresiasi Inovasi dan Telus Tadbiran yang mengehendaki penjawat awam untuk sentiasa berani berhijrah menerusi kepekaan dengan tuntutan perubahan semasa, menjalankan tugas dengan rapi, cekap dalam pelaksanaan tugas dan mengamalkan komunikasi secara efisien.

“Dalam tempoh lebih sebulan saya berkhidmat di Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), saya banyak membuat pemerhatian untuk memahami fungsi, peranan dan bidang tugas JPA. Berdasarkan penelitian saya, sudah tiba masanya penjawat awam memerlukan suatu nilai baharu sebagai pegangan dan panduan dalam menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat,” katanya dalam majlis amanat bersama warga JPA, di sini hari ini.

Wan Ahmad Dahlan berkata nilai H.E.M.A.T perlu sejajar dengan dasar Malaysia MADANI dan aspirasi “G.R.E.A.T. Civil Service” yang diperkenalkan Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Zuki Ali pada 2023 agar implementasi nilai baharu itu kelak dapat memenuhi segala hasrat yang telah digariskan.

Selain itu, katanya penjawat awam perlu sentiasa mendengar dan memahami permasalahan rakyat, prihatin dan menyayangi rakyat serta menumpukan kepada pelaksanaan pelbagai inisiatif yang dapat memberikan kesejahteraan kepada rakyat.

“Perkhidmatan awam juga amat memerlukan budaya Apresiasi Inovasi dengan sentiasa menyokong dan menghargai perkembangan idea-idea baharu bagi memperkasakan perkhidmatan, meneroka pelbagai inisiatif baharu yang bersesuaian dengan kehendak semasa dan berusaha untuk memartabatkan inisiatif digital baharu yang efisien.

“Telus Tadbiran pula memerlukan penjawat awam berusaha untuk menyematkan nilai-nilai integriti dalam menjalankan tugas seharian, sentiasa membudayakan amalan semak dan imbang bagi melancarkan pelaksanaan tugas dan meraikan pandangan luar yang dapat memantapkan lagi kualiti kerja yang dijalankan,” katanya.

Tambah beliau, bagi menjayakan H.E.M.A.T, kerangka pembaharuan perkhidmatan awam yang bertunjangkan empat teras strategik akan menjadi keutamaan pelaksanaan JPA tahun ini. Ini termasuk pemantapan modal insan terbaik perkhidmatan awam yang berkait rapat dengan kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) yang sedang dilaksanakan.

Fokus juga akan diberikan bagi pemerkasaan organisasi yang melibatkan rasionalisasi saiz dan perjawatan sektor awam, pendigitalan penyampaian perkhidmatan yang melibatkan penerapan kecerdasan buatan dalam sistem HRMIS (Human Resource Management Information System) dan pembudayaan nilai dan budaya baharu penjawat awam yang melibatkan implementasi pelbagai inisiatif baharu selaras dengan Malaysia MADANI, G.R.E.A.T. Civil Service dan H.E.M.A.T.

Dalam pada itu, Wan Ahmad Dahlan berkata kepimpinan sektor awam juga harus peka dengan cabaran megatrends serta kesannya kepada perkhidmatan awam di Malaysia.

“Kita perlu segera membangunkan kompetensi baharu seperti celik digital dan data serta kebijaksanaan emosi dalam menyelesaikan permasalahan kompleks selain membentuk semula organisasi agar sistem penyampaian perkhidmatan semakin cekap, sentiasa relevan dan seterusnya membangunkan model kepimpinan baharu dengan mengambil kira aspek kolaboratif dan inklusif,“ katanya.

Empat cabaran megatrends dikenal pasti dalam perkhidmatan awam iaitu pemecahan, ketidakseimbangan, persaingan dan penyesuaian.

Cabaran pemecahan merujuk kepada isu kepantasan penyebaran maklumat tanpa kawalan kesahihannya, cabaran ketidakseimbangan merujuk pelaksanaan dasar yang tidak memenuhi keperluan rakyat, cabaran persaingan menjurus persaingan dalam dan antara organisasi yang akhirnya tidak menguntungkan negara manakala cabaran penyesuaian melibatkan kemampuan untuk beradaptasi dengan teknologi. -Bernama